نگاهی به طرح «دانشجو معلم قرآن» از منظر حاضران در نخستین دوره آن

گروه دانشگاه: طرح دانشجو معلم قرآن کریم طرحی برای ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی در میان دانشگاه‌های کشور است که هفته گذشته با پذیرش اولین گروه دانشجویان از سراسر کشور رسما آغاز شد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جهاد دانشگاهی از بدو تاسیس دو مقوله دانش و فناوری و فرهنگ را مد نظر قرار داده است و‌‌ همان گونه که اسم این نهاد نشان می‌دهد محیط دانشگاهی میزبان اصلی این فعالیت‌هاست. این نهاد همچنین توجه ویژه‌ای به قرآن داشته و فعالیت‌های موثری در این زمینه صورت داده است که تاسیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و ایجاد خبرگزاری ایکنا از این دست فعالیت‌هاست.
سازمان فعالیت‌های قرانی دانشگاهیان کشور نیز که سازماندهی همه برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی به منظور پاسخگویی به نیاز‌های دینی جوانان و دانشجویان و دانشگاهیان را وظیفه خود می‌داند، مدتی است طرحی را با عنوان «دانشجو معلم قرآن کریم» در دست اجرا دارد. طرحی که به گفته حمید صابر‌فرزام، رییس این سازمان هدف از آن استفاده از ظرفیت دانشجویان برای ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی از محیط دانشگاهی است. فراخوان این طرح که کار مطالعاتی آن یک سال به طول انجامیده است، مهرماه اعلام و آموزش اولین گروه از پذیرفته شدگان از هفته گذشته آغاز شد.
از میان بیش از ۳۵۰۰ دانشجویی که برای حضور در اولین دوره این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند ۱۰۰ نفر از آنان پس از برگزاری آزمون موفق به حضور در آن شدند تا با طی ۲۰۰ ساعت آموزش حضوری و مجازی و  فراگیری دروسی نظیر «روش تدریس مقدماتی و پیشرفته»، «تجوید سطح مقدماتی، متوسطه و عالی»، «تاریخ قرآن»، «رسم المصحف»، «آداب و احکام قرآن» و «روش ترجمه قرآن کریم» صلاحیت پایه را برای ایفای نقشی بزرگ به دست آورند.
تهران میزبان بخشی از این دوره است که به صورت حضوری برگزار می‌گردد، دانشجویان از استان‌های مختلف خود را به دوره رسانده‌اند. ساعت حوالی ۱۲روز چهارشنبه، ۲۰ آبان است و مقصد، ساختمانی در انتهای بزرگراه نیایش.
آدینه نام ساختمانی است که در ۵ طبقه ساخته شده است و میزبان دانشجویان حاضر در طرح دانشجو معلم قرآن کریم است.
همزمان دو طرح و گردهمایی از سوی نهادهای دیگری نیز در این ساختمان بزرگ در حال برگزاری است، البته جا به اندازه کافی برای همه هست و این را می‌شود از زیربنای ساختمان فهمید.

مزایای معنوی و مادی طرح از محاسن آن است
دانشجویی در گوشه‌ای از راهرو مشغول صحبت با تلفن همراه خویش است، به محض خاتمه تماس به سراغش می‌روم و از او می‌خواهم دقایقی با هم به گفت‌و‌گو بپردازیم و وی با خوشرویی می‌پذیرد؛ زکریای قلی‌زاده دانشجوی کار‌شناسی تربیت معلم قرآن کریم است که از استان گلستان در این دوره حاضر است؛ او در پاسخ به سوالم پیرامون مزایای طرح دانشجو معلم قرآن و آنچه او را به این دوره کشانده است، می‌گوید: در حال حاضر مربیان قرآن کریم پس از دانش‌آموختگی از دانشگاه از آینده شغلی مناسبی برخوردار نیستند و حقوقی دریافت نمی‌کنند، این طرح در کنار محاسن معنوی و انتقال دانش قرآنی از مزایای مالی نیز برخوردار است و دانشجویان را تا حدودی از نظر مادی تامین می‌کند تا در راه آموزش قرآن دغدغه مالی کمتری داشته باشند.
وی با اشاره به گذراندن فنون قرائت قرآن کریم نظیر روخوانی، روانخوانی و تجوید گفت: دوستان زیادی دارم که علاقه‌مند به قرآن‌ هستند و می‌توانم آن‌ها را با این مهارت‌ها آشنا کنم. این دوره ۴ روزه از صبح سه‌شنبه آغاز شده است و کلاس‌های این دوره را اساتیدی بسیار خوب نظیر زعیم و خواجوی و... اداره می‌کنند که سطح تدریس کلاس‌ها را بالا برده است. دیگر آنکه دانشجویان حاضر در دوره از رشته‌های مختلف دانشگاهی‌ هستند که این نیز جذابیت دوره را بالا برده است.
تمام هزینه‌های دوره و حتی بلیط رفت و آمد را سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برعهده دارد و دانشجویان از این نظر نیز آسوده خاطر هستند.
حضور اساتید معتبر بار آموزشی طرح را بالا برده است
گفت‌و‌گویم با دانشجوی گلستانی به پایان رسیده است که یکی از دانشجویان خودش را به ما رسانده است، از او می‌خواهم ضمن معرفی خودش از نحوه آشنایی با این طرح بگوید؛ مجتبی اکلی دانشجوی کاردانی برق صنعتی دانشکده شهید بابایی قزوین می‌گوید: از طریق اساتید قرآنی دانشکده با طرح دانشجو معلم قرآن آشنا شدم و پس از ثبت نام و آزمون موفق به حضور در این دوره گردیدم. آشنایی بیشتر با فنون تلاوت و قرائت، حضور اساتید مطرح و اعطای گواهی معتبر دلایل حضورم در این دوره بود.
وی افزود: سطح دوره و اساتید بسیار خوب است و این آمادگی را در خودم می‌بینم که پس از این دوره دانسته‌های قرآنی خود را در اختیار سایر دانشجویان نیز قرار دهم.

طرح دانشجو معلم قرآن به همگانی شدن آموزه‌های قرآنی در میان دانشجویان کمک می‌کند
یکی از مسئولان برگزاری دوره آقایی را به من نشان می‌دهد که بیشتر در کسوت استادی می‌نماید تا در قامت دانشجو؛ مهدی شهریان دانشجوی کار‌شناسی رشته مبلغ علوم اسلامی به زبان انگلیسی که از تهران در این دوره حاضر است یکی از سوژه‌های جالب گزارش ماست.
این دانشجوی پا به سن گذاشته دعوت ما را برای مصاحبه پذیرفت و چند دقیقه‌ای را با ما به گفت‌و‌گو پرداخت. وی آشنایی با این دوره را از طریق خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) عنوان کرد و ادامه داد: این طرح که از طریق جهاد دانشگاهی در حال اجراست به همگانی شدن آموزه‌های قرآنی در دانشگاه‌ها کمک خواهد کرد و از آنجا که نخستین گام برای فراگیر شدن این آموزه‌ها و ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی تربیت مربی است طبعا این دوره می‌تواند موثر واقع گردد و هر مربی دست کم می‌تواند در دانشگاه محل تحصیل خود به فعالیت بپردازد.

امکانات برگزاری دوره به کیفیت آن کمک کرده است
دانشجویی آراسته در گوشه‌ای از سالن غذاخوری ایستاده است، شالی که بر گردن دارد من را به یاد محسن حاجی‌حسنی کارگر قاری فقید کشورمان می‌اندازد؛ توحید قفل‌گری دانشجوی کار‌شناسی رشته برق کنترل از دانشگاه تبریز است. او می‌گوید در کانون قرآن و عترت دانشگاه فعالیت می‌کنم و زمانی که فراخوان طرح دانشجو معلم قرآن کریم به دستمان رسید به حضور در این دوره علاقه‌مند شدم و پس از برگزیده شدن در دانشگاه موفق به حضور در دوره شدم.
وی تاکید کرد که این دوره از نظر سطح اساتید و امکانات شرایط بسیار خوبی دارد و اساتید به خوبی دانشجویان را از نقاط ضعفشان آگاه و نسبت به رفع این موارد اقدام می‌کنند. دانشجویان بسیار علاقه‌مند هستند و این طرح در انتقال مطالب قرآنی به سایر دانشجویان بسیار موثر است.

افزایش مدت زمان بخش حضوری دوره بر کیفیت آن می‌‎افزاید
محمود سواری دانشجوی کار‌شناسی الهیات دانشگاه پیام نور اهواز با‌‌ همان رفتار گرمی که از خوزستانی‌ها سراغ دارم دعوتم برای گفت‌و‌گو را پذیرفت و گفت: در اهواز در یک موسسه قرآنی زیر نظر مسجد رضوان اهواز فعالیت می‌کنیم و از طریق این موسسه با طرح دانشجو معلم قرآن کریم آشنا شدم و برای ثبت نام اقدام کردم.
کیفیت دوره بسیار بالاست و کاش مدت زمان بخش حضوری دوره بیش از ۴ روز بود. اساتید به خوبی دانشجویان را راهنمایی می‌کنند ولی اگر زمان بیشتری در بخش حضوری دوره داشتیم دانشجویان می‌توانستند حضور فعال‌تری در کلاس داشته باشند.
این طرح در صورت حمایت دانشگاه‌ها می‌تواند موثر واقع شود. من پیش از این دوره نیز مدرک مربیگری قرآن را از دارالقرآن کشور دریافت کرده‌ام و علاقه‌مند بودم تا به عنون مربی به تدریس قرآن کریم در میان دانشجویان مشغول شوم و زکات دانش قرآنی خود را از این طریق بپردازم که تاکنون میسر نشده است و امیدوارم با گذراندن این دوره این امکان نیز فراهم شود.
پس از زمان برگزاری کلاس‌ها و در زمان استراحت در خوابگاه هم دوستان دانشجوی حاضر در دوره با هم ارتباط برقرار کرده و به رفع ایرادات کلاسی خود می‌پردازند که خود این نیز از محاسن برگزاری بخش حضوری دوره است.
حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی چندی پیش در نشست خبری، طرح «دانشجو معلم قرآن کریم» را طرحی موثر از حیث ارتقای فرهنگ قرآنی دانست که می‌تواند فرهنگ قرآنی را در سطح دانشگاه‌ها به وضع مطلوب برساند، وی در آن نشست به انتظارات مقام معظم رهبری از فرهنگ قرآنی در محیط دانشگاهی اشاره کرد و گفت: ایشان انتظار دارند هر دانشجو بتواند معتقدات خویش را بر اساس قرآن بازگو کند و از اینکه بسیاری از دانشجو‌یان فاقد این توانایی‌ هستند، ناراحت‌ هستند.
به نظر می‌رسد جدی گرفتن طرح دانشجو معلم قرآن کریم از سوی دانشگاه‌های کشور می‌تواند جایگاه کنونی فرهنگ قرآنی در میان دانشجویان را ارتقا بخشد.

گزارش تصویری